Langkau ke kandungan utama

Siapa kata parti politik kau akan selamatkan kita?

Aku pelik sesetengah anak muda konon terpaling nak buat ubah itu ini tapi cuma setakat dikerongkong dan awal sebab belum ada kepentingan. Dari zaman pasca kemerdekaan lagi bermodalkan protes dan demonstrasi,tapi apabila individu tu naik jadi pemimpin dan dapat kuasa,dialah yang korup dan makan duit rakyat. Ada jugak yang sampai sekarang suci walaupun banyak connection dengan tokey tokey besar tapi menunggang nama orang miskin, nak bela orang miskin konon,pengundi kau bukan main hina orang miskin dan orang kampung, pentaksub semua baik dia artis ke,pensyarah ke,terpaling kritis ke,7 book banned ke,semua pentaksub,semua  bela boss besar banyak duit dia. Orang ramai yang susah payah tu cumalah masalah. But aku tahu setiap manusia menghambakan sesuatu, dia gebang sana sini bebaskan,bebaskan padahal dia cuma membebaskan kau dari penghambaan sebelumnya ke penghambaan yang baharu: manusia yang rapuh.

Cuma pertanyaan aku selama ni sejak bila anak muda menggubah Malaysia? Bukan Syarikat-Syarikat besar dibelakang yang dorang sembah macam suci tu ke tapi semuanya terperson bila ahli politik pandai sikit berpidato terus "pemimpin ni akan bela kita!" "dia tak macam politician lain",semuanya palsu. 

Oh aku " Jiwa Hamba"? Hahaha kau belum sedar rupanya, buku-buku yang kau baca tu melarikan kau dari realiti,dan tanpa kau sedar jugak semua buku yang kau baca tu PALSU. 

Ahli politik tu manusia, bukan suci. Kau dah menjadikan manusia sebagai dewa kalau kau kata dia akan selamatkan kita,dia akan selamatkan Malaysia. Kau tengok ahli akademik yang menyokong ahli politik tu tengah mabuk ideologi hingga kalau sesiapa serang pemimpin kesayangan dia,dah keluar dari mod ahli akademik konon adil.

Antara perkara yang paling lucu adalah ada yang percaya parti politik tu less evil than parti politik ni. Hahahahaha lawak. Anak muda jangan tertipu dan tengok sesiapa kat dunia ni sebagai manusia, bukan sebagai jelmaan Tuhan. Tapi hakikat manusia adalah hamba kepada sesuatu walaupun dia isytihar dirinya bebas. Berapa lama kita duduk dlm khayalan selama ni? Tertipu dengan media, ahli akademik, yang tak pernah memihak pada masyarakat dan malah menghukum orang kampung sebagai bodoh dan tak seadil dia. 

Aku dari dulu tak percaya kepada penulis aka pejuang, pembela keadilan,pembela hak asasi atau manusia rasa diri dia hero sebab diorang ni berkhayal menulis menentang rasuah,menentang kemiskinan tapi dalam masa yang sama duduk selesa hasil jualan dan bila boss besar(perasuah) kena petik bukan main dia hina orang kampung sehina-hinanya takpun diri kata pejuang anti-rasisme tapi diri stereotaipkan orang Melayu, lawak orang lain salah,tak sentimental,tak asa kesedaran, dia je ada(tulah masalah kebanyakan "intelektual" di Malaysia). Orang Melayu pick me pulak kena keluar dari stereotaip tu dengan hina bangsa dia(macam aku dulu). 


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Siapa cakap budak Kolej Komuniti noob,sumbat tempe dalam mulut dia

Ada lalu sedikit sebanyak stigma terhadap budak Kolej Komuniti bahawa diorang ni budak gagal. Ye ke? Masa aku Politeknik, terdapat budak Kolej Komuniti yang sambung Diploma dan kebanyakan diorang ni jadi pemimpin kat Politeknik dan tersangat matang dan tak macam aku yang terkapai masa tu >>>what's next? Sedangkan diorang dah "this is next!". Di Kolej Komuniti diorang sikit teori dan fokuskan praktikal sampaikan diorang ni power,budak IT Poli pun kalah bai dalam satu pertandingan. Dan bila diorang ni masuk Diploma, diorang ni dah belajar asas semua tu. Dan aku buat teori disebabkan sikap kegigihan diorang ambik sijil,benda tu yang jadikan diorang cemerlang di Politeknik. Indeed,aku pun tak kisah SPM aku gempak sebab benda tu dah lepas.  Sikap tu momentum kau,bukan keputusan. Ramai 4.00 tapi lepas sebulan hilang semua apa dibelajar. Kalau kau meletakkan kecerdasan pada kejayaan masa lalu,kau tak rasa pelik ke sebab manusia sememangnya akan tetap belajar dan kegigih

Hi dunia blog

 Assalamualaikum dan hello, Saya Azraii Daniel Bin Mohamad Luth. Saya berusia 13 tahun ni. Blog ni untuk saya kongsikan minat saya :).>< Tahun ni saya masuk Tingkatan Satu kat Kolej Abdullah Rafqi sebab UPSR saya 6A. Saya ada seorang adik dan dia lahir beberapa bulan yang lepas. Saya suka membaca dan menulis. Selamat berkenalan dengan rakan blogger semua🥰

'Bang,laptop apa bagus untuk Graphic Design?'

Aku baru bukak blog untuk post yang lepas,ada sorang follower ni komen jadi aku reply dalam post sbb blogger sekarang tak dapat tempek link. Before tu nak beli laptop ni kena tengok specs bukan tengok jenama eh, Untuk student aku cadangkan beli specs:  i3 11th Gen/i5 8th Gen Tapi kalau tak cukup bajet jangan beli ,beli yang 1.2k pun dah okey dan guna web application mcm website cloud banyak je sekarang tak perlu download software. Tapi untuk kes adik tu,aku cadangkan laptop DELL Inspiron 15 yang asalnya harga RM2000++ tapi sekarang tengah turun harga RM1,700. Ngam ngam dengan bajet adik tu. Nah ni  boleh tekan link ni Semoga adik dipermudahkan urusan dan berjaya bukan kat akademik je tau tapi pelajar yang terbaik.😁