Langkau ke kandungan utama

Melayu Sarawak suka memendam

p/s:aku tak petik sesiapa or any entity dan kalau kau terasa tu masalah kau.

Sarawak is negeri yang harmoni dan bersatu. Melayu Sarawak sangat harmoni meskipun dipijak dan direndahkan,pemimpin mereka malah tersenyum sebaik Melayu Sarawak dituduh sebagai dalang peristiwa whatever it is. Apabila orang lain mengata A jika Melayu Sarawak berkata B,maka tidak semena-mena pemimpin Melayu Sarawak menukar kepada A untuk play safe ekoran demi kestabilan dan keharmonian yang selama ini menjadi tunjang. *sarcastic* Aku tak mention mana-mana dalam ni jadi toksah koyak kalo terasa. Kau nampak Melayu kat Semenanjung memang akan bangun bila orang start main-mainkan agama dan bangsa, Melayu Sarawak lain,sampai kena pijak pun still buat derk je demi jaga hati orang lain yang biadap. Nak buat Wisma Melayu kena tuduh pakai duit kerajaan walaupun tu duit dana persendirian, buat sekolah agama kena kutuk,kena hina,buat majlis Khatam Quran kena banned,isu Palestin apatahlagi. Hello,if you nak selamat kat Sarawak you jangan sesekali sebut Melayu, Islam eh..silap-silap you yang kena cop Taliban. Aku tak faham sesetengah orang ni asyik duk sebut Taliban ,Taliban,entah-entah kau yang Taliban,kitorang peduli apa apajadi jat Afghanistan,orang Afghan sendiri yang pilih,kau nak kata orang Afghan bodoh ke?. Actually kalau Kedah Tua antara tamadun Melayu yang tertua di Asia Tenggara,ikut sejarawan tempatan, Santubong adalah negeri Melayu kedua tertua. And you know why nobody highlight this all? Sebab nak menjaga hati, dia sampai sekarang tak pernah jaga hati kita. Masa orang Melayu Sarawak bercakap tentang masalah kemiskinan Melayu Sarawak, tiba-tiba puak terpaling harmoni melalak pulak Sarawak untuk semua..lepastu tak habis-habis salahkan Semenanjung. Pembodohan tak habis-habis oleh kerajaan negeri “kita sini tak macam Semenanjung” in order to stay berkuasa. Makin hari aku meluat dengar,seolah-olah kau tak duduk kat dunia realiti. Tambah meluat lagi media-media Semenanjung terutama media konon alternatif dan kritis tapi tahap level budak tadika buat laporan tak kaji, aku duduk Sarawak aku tahulah macam mana,kau buat laporan ikut apa? Ikut retorik tak habis-habis “Sarawak tak macam Semenanjung”. Harmoni dimata diorang. Silap-silap Melayu-Islam pakai Salib,minum arak,makan babi pun kau kata harmoni level Nobel prize,aku pernah jumpa posting terpaling harmoni bangga Melayu Islam Sarawak minum arak..Melayu Sarawak pick me apalagi pujilah. Ironinya harmoni tu cuma ikut tekak kau,pastu orang yang sama sana sini dengan harmoni dia menyalahkan bangsa aku. Harmoni ke bila menanam prejudis macam tu? Harmoni ke bila setiap benda yang Melayu Sarawak buat ada je komen “Sarawak mengamalkan ketuanan Melayu-Melanau”. Aku banyak je baca buku “ilmiah” yang diterbitkan yang membenarkan lagi prejudis terhadap Melayu Sarawak, antaranya Democracy Illusion Malaysia bab 11.. Aku memang tak puas hati bila seolah-olah kau kata tertinggalnya sesetengah etnik kat Sarawak adalah kerana Melayu Sarawak tindas..pasal apa aku tak puas hati? Bukan kau saintis politik yang obses gila dengan Melayu ke? Sebab aku panas dan tak sekritis kau ke? Tak habis-habis rasa dia lagi bijak,lagi kritis, lagi luas,lagi bebas .. Apasal saintis politik tiba-tiba jadi pakar ekonomi? Kau nampak pesisir Sarawak siapa yang miskin ,Melayu kan? Daerah miskin daerah apa? Daerah Melayu-Melanau! Just because kau tak suka Melayu jadi pemimpin, kau tak payah tanamkan kebencian kau sampai orang miskin pun jadi alat. Sempit gila pemikiran. But part kelakar is bila kau seolah-olah nampakkan diri kau pencinta teori konspirasi. Aku rasis? Aku tak sebut mana-mana bangsa dalam ni,aku tak hina,aku tak rasa bangsa aku superior or ada supremacy macam kau. Emosional,nak debat aku sedia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Siapa cakap budak Kolej Komuniti noob,sumbat tempe dalam mulut dia

Ada lalu sedikit sebanyak stigma terhadap budak Kolej Komuniti bahawa diorang ni budak gagal. Ye ke? Masa aku Politeknik, terdapat budak Kolej Komuniti yang sambung Diploma dan kebanyakan diorang ni jadi pemimpin kat Politeknik dan tersangat matang dan tak macam aku yang terkapai masa tu >>>what's next? Sedangkan diorang dah "this is next!". Di Kolej Komuniti diorang sikit teori dan fokuskan praktikal sampaikan diorang ni power,budak IT Poli pun kalah bai dalam satu pertandingan. Dan bila diorang ni masuk Diploma, diorang ni dah belajar asas semua tu. Dan aku buat teori disebabkan sikap kegigihan diorang ambik sijil,benda tu yang jadikan diorang cemerlang di Politeknik. Indeed,aku pun tak kisah SPM aku gempak sebab benda tu dah lepas.  Sikap tu momentum kau,bukan keputusan. Ramai 4.00 tapi lepas sebulan hilang semua apa dibelajar. Kalau kau meletakkan kecerdasan pada kejayaan masa lalu,kau tak rasa pelik ke sebab manusia sememangnya akan tetap belajar dan kegigih

Hi dunia blog

 Assalamualaikum dan hello, Saya Azraii Daniel Bin Mohamad Luth. Saya berusia 13 tahun ni. Blog ni untuk saya kongsikan minat saya :).>< Tahun ni saya masuk Tingkatan Satu kat Kolej Abdullah Rafqi sebab UPSR saya 6A. Saya ada seorang adik dan dia lahir beberapa bulan yang lepas. Saya suka membaca dan menulis. Selamat berkenalan dengan rakan blogger semua🥰

'Bang,laptop apa bagus untuk Graphic Design?'

Aku baru bukak blog untuk post yang lepas,ada sorang follower ni komen jadi aku reply dalam post sbb blogger sekarang tak dapat tempek link. Before tu nak beli laptop ni kena tengok specs bukan tengok jenama eh, Untuk student aku cadangkan beli specs:  i3 11th Gen/i5 8th Gen Tapi kalau tak cukup bajet jangan beli ,beli yang 1.2k pun dah okey dan guna web application mcm website cloud banyak je sekarang tak perlu download software. Tapi untuk kes adik tu,aku cadangkan laptop DELL Inspiron 15 yang asalnya harga RM2000++ tapi sekarang tengah turun harga RM1,700. Ngam ngam dengan bajet adik tu. Nah ni  boleh tekan link ni Semoga adik dipermudahkan urusan dan berjaya bukan kat akademik je tau tapi pelajar yang terbaik.😁